Zásahová technika, která byla v našem užívání

CAS 25 Škoda 706 RTHP

Cisternová automobilová stříkačka 25 Škoda 706 RTHP se skládá z podvozku Škoda 706 RTHP s prodlouženou kabinou pro řidiče a sedm členů osádky, nádrže na vodu, čerpacího zařízení a účelové karosérie, která tvoří současně skříně pro požární příslušenství a čerpací zařízení. Čerpací zařízení je tvořeno odstředivým jednostupňovým pravotočivým čerpadlem se spirálovou skříní a letmo uloženým oběžným kolem a s plynovou vývěvou na spálené plyny. Ovládání čerpadla je mechanické.

Vozidlo je určeno pro silniční provoz i v terénu a je vybaveno lafetovou otočnou proudnicí a mycí lištou.

Označení CAS 25 Škoda 706 RTHP má následující význam: CAS – cisternová automobilová stříkačka, 25 – výkon čerpadla 2500 l/min, RTHP – podvozek Rámový, Trambusový, Hasičský speciál, možnost připojení Předního náhonu.

Vozidlo je někdy též označované jako trambus. Správně však termín trambus znamená typu kabiny nákladního automobilu, kde řidič sedí nad nebo před předními koly.

Označení vozidla podle Řádu strojní služby: CAS 25/3500/200 – M2R. Jednotlivé symboly mají následující význam: CAS – cisternová automobilová stříkačka, 25 – výkon čerpadla 2500 l/min, 3500 – obsah nádrže na vody v litrech, 200 – obsah nádrže na pěnidlo v litrech, M – hmotnostní třída, (střední převyšující 7500 kg, avšak nepřevyšující 14000 kg), 2 – konstrukce podvozku, (smíšené, automobily určené k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace), R – rozsah příslušenství (speciální redukované).

Technická data

Rozměry:Délka: 7 500 mm
Šířka: 2 425 mm
Výška: 2 640 mm
Rozchod kol vpředu: 1 880 mm
Rozchod kol vzadu: 1 755 mm
Rozvor: 4 000 mm
Úhel nájezdu vpředu: 32°
Úhel nájezdu vzadu: 17°
Nejmenší průměr otáčení: 16,5 m
Počet míst:1 + 7
Max. rychlost:85 km/h
Hmotnosti:Celková: 13 570 kg
Pohotovostní: 9 200 kg
Zatížení přední nápravy: 5 000 kg
Zatížení zadní nápravy: 9 000 kg
Motor:Typ: Š 706 Druh motoru: vznětový, řadový, čtyřdobý, OHV, kapalinou chlazený šestiválec
Celkový objem válců: 1 1781 cm3
Výkon motoru při 1 900 ot/min: 117 kW
Spojka: suchá kotoučová
Převodovka: 5 stupňů dopředu, jeden vzad, pomocná pro pohon požárního čerpadla
Spotřeba paliva na 100 km: 30 l
Nápravy:Přední: hnací, tuhá s vypinatelným pohonem a uzávěrkou diferenciálu
Zadní náprava: hnací, tuhá s uzávěrkou diferenciálu
Pneumatiky: 11,00 – 20
Požární čerpadlo:Typ: odstředivé, jednostupňové, hřídel čerpadla je těsněna hnětací ucpávkou
Jmenovitý průtok: 2 500 l/min
Jmenovitý tlak: 0,8 MPa
Otáčky čerpadla: 2 920 ot/min (při 1 600 ot/min motoru)
Vývěva:Plynová na spálené plyny, umístěna na výfukovém potrubí.
Nádrž na vodu:3 500 l
Nádrž na pěnidlo:200 l

Vozidlo nyní jezdí v obci Kuklík v kraji Vysočina.

Díky finanční podpoře Obce Kuklík, SDH Kuklík a především nezměrnému úsilí členů naší jednotky a sboru byl tento vůz v rozmezí roků 2008-2011 kompletně zrekonstruován, byly vytvořeny nové úložné prostory pro věcné prostředky a agregáty, proveden celolak a především byl do vozidla namontován výkonný motor Liaz M 640 Turbo, převodovka Praga 10P80 s 10+2 rychlostními stupni a přídavná převodovka pro zvýšení počtu otáček čerpadla stříkačky. Cisterna je opatřena novým výstražným zařízením se zábleskovou a LED technologií, včetně zadní oranžové rampy .

CAS K25 Liaz 101.860

CAS K25 je určena pro přepravu úplného hasičského družstva na místo zásahu a provedení zásahu vodou nebo pěnou, z vlastních nádrží nebo cizích zdrojů. CAS tvoří podvozek LIAZ 101.860 a požární nástavba, která je rozdělena na trambusovou kabinu řidiče a mužstva s možností vytápění nezávislým naftovým topením, ukládací skříně, nádrže na vodu a pěnidlo a odstředivým kombinované čerpadlo s plynovou vývěvou na spálené plyny. Umožňuje použití vysokého nebo nízkého tlaku vody z vlastní nádrže. Čerpací jednotka je složena ze dvou jednostupňových čerpadel se společným hřídelem. Toto uspořádání umožňuje řazení čerpadel buď paralelně, to znamená, že je docíleno jmenovitého tlaku a jmenovitého průtoku, nebo sériově, kdy je docíleno dvojnásobného tlaku, ale polovičního průtoku. CAS je vybavena otočnou proudnicí. Ovládání čerpací jednotky je elektropneumatické.

Zkrácené označení CAS K25 Liaz 101 – znamená:
CAS – cisternová automobilová stříkačka
K – kombinované čerpadlo
25 – výkon čerpadla 2500 l/min
Liaz 101.860 – typ podvozku

Označení vozidla podle Řádu strojní služby  : CAS 25/2500/400 – M2R
CAS – cisternová automobilová stříkačka,
25 – výkon čerpadla 2500 l/min,
2500 – obsah nádrže na vody,
400 – obsah nádrže na pěnidlo,
S – hmotnostní třída, (těžké převyšující 14000 kg),
2 – konstrukce podvozku, (smíšené, automobily určené k provozu na zpevněné komunikaci, částečně i mimo zpevněné komunikace),
Z – rozsah příslušenství, (základní).

Technická data
Rok výroby:1987
Výrobce:Karosa s.p. Vysoké Mýto
Délka:7 770 mm
Šířka:2 500 mm
Výška:3 350 mm
Rozvor:4 300 mm
Úhel nájezdu vpředu:21°
Úhel nájezdu vzadu:18°
Počet míst:1 + 7
Max. rychlost:90 km/h
Celková hmotnost:16 000 kg
Pohotovostní hmotnost:11 890 kg
Motor:M1.2A-MŠ 638
druh motoru:kapalinou chlazený vznětový čtyřdobý šestiválec přeplňovaný s přímým vstřikem paliva
celkový objem válců:11 781 ccm
Výkon motoru při 2 000 ot/min:212 kW
spojka:suchá kotoučová
převodovka:Pětistupňová doplněná rychloběhem (10 rychlostním stupňů vpřed, 2 vzad)
přední náprava:Hnací, tuhá s uzávěrkou diferenciálu a vypínatelným pohonem
zadní náprava:Hnací, tuhá s uzávěrkou diferenciálu
Objem palivové nádrže:180 l
požární čerpadlo:odstředivé, jednostupňové, hřídel čerpadla je těsněna hnětací ucpávkou
vývěva:plynová na spálené plyny, umístěna ve výfukovém potrubí
Nádrž na vodu:2 500 l
Nádrž na pěnidlo:400 l
Nízkotlaké čerpadlo:řazení paralelní
Jmenovitý průtok čerpadla:2 500 l/min
Jmenovitý tlak:0,8 MPa
Maximální tlak:1,6 MPa
Max. sací výška / jmenovitá:7,5 m/1,5 m
Vysokotlaké čerpadlo:řazení do série
Jmenovitý průtok čerpadla:1250 l/min
Jmenovitý tlak:1,6 MPa
Maximální tlak:3,2 MPa
Zařízení rychlého zásahu:
Délka hadice navijáku:60 m Ø 25 mm
Průtok:0-150 l/min
Jm. tlak:2,4 MPa
Max. tlak:3 MPa

Požární přenosná stříkačka – PS-8

Motorová přenosná stříkačka PS-8 byla vyráběna v letech 1948-1964. Stříkačku vyráběla Továrna na hasicí zařízení, národní podnik Vysoké Mýto (THZ n.p.). Přesněji řečeno odštěpný podnik Slatiňany u Chrudimi. Tato stříkačka byla později nahrazována PS-12.

PS-8 byla vyvinuta z motorové přenosné stříkačky 262P, kterou vyráběla Továrna na hasičské stříkačky Václav Ignác Stratílek ve Vysokém Mýtě. Tyto stříkačky, byly vyráběny před druhou světovou válkou a během ní. Na vývoji nové PS-8 pracovali stejní lidé, takže jejich vzhled působí stejně. Nová PS-8 má větší výkon motoru, ale ponížen výkon čerpadla. Stříkačka je tvořena nosítkovým rámem, který umožňuje přenášení stříkačky k vodnímu zdroji, i tam, kam se nedostala těžká hasící technika. Stříkačku bylo možné přepravovat v jednonápravovém přívěsu PPS-8.

Motor stříkačky PS-8 je dvoudobý, dvouválcový, řadový s označením SM-31. Chlazení zajišťuje voda s nuceným oběhem z požárního čerpadla. Zapalování motoru tvoří magneto PAL a svíčky se závitem M14x1,5. Palivová nádrž stříkačky pojme 26 litrů benzínu s olejem, o přípravu směsi se stará karburátor Jikov 30 LOH-O-33. Startování je ruční, za pomoci páky. Vývěva se umístěna na hlavě válců motoru, ta umožňuje nasátí vody do savic a čerpadla (vyvinutý podtlak dosahuje 8 m vodního sloupce).

Čerpadlo je dvoustupňové a vysokotlaké. Typ H 800. Čerpadlo je spojeno se setrvačníkem motoru, o utěsnění se stará provazcová ucpávka, která se dá dle potřeby dotáhnout a tím dotěsnit. K čerpadlu se připojuje sací potrubí 110 mm. Dvě výtlačná hrdla s připojením B 75 mm se dají uzavřít ventily. Mezi těmito ventily je umístěn rozdělovací kohout, kterým je možno zapnout vývěvu, nebo zapojit chlazení motoru. Čerpadlo je také osazeno zavodňovací a vypouštěcí zátkou.

Technická data motoru
Vrtání válců: 92 mm
Zdvih válců: 85 mm
Obsah válců: 1 142 cm3
Počet otáček: 3 000 ot/min
Výkon motoru: 23 kW (31 ks)
Palivo: směs benzínu s olejem – 1:20

Technická data čerpadla
Jmenovité otáčky: 3 000 ot/min
Výkon: 800 l/min při 0,8 Mpa
Sací výška: 7,5 m
2x výtlačné hrdlo B75 (průměr 75 mm)
1x sacích hrdlo 110 (průměr 110 mm)

Hmotnost, Rozměry
Hmotnost: 160 kg
Délka: 850 mm
Šířka: 540 mm
Výška: 850 mm

CAS 32 T-148

Tatra T 148 je československý nákladní automobil s podvozkem 6×6, vyráběný v letech 1972 až 1982. Konstruktéři si dali za cíl odstranit příčiny některých poruch vozů T 138, zvýšit výkon motoru, přepravní rychlost a spolehlivost. Provoz v terénu umožňuje zejména dostatečná světlá výška 290 mm, výhodou je i relativně malý poloměr otáčení.

Cisternová automobilová stříkačka CAS-32 se skládá z podvozku T148 s kabinou pro řidiče a posádku, z nádrže na vodu, nádrže na pěnidlo, čerpacího zařízení s náhonem, pěnotvorného zařízení a účelové karosérie. Původně tyto Tatry byly předurčeny především na hašení vysokohořlavých látek na letištích, v rafinériích minerálních olejů a pod.. Nyní se spíše používají při všelijakých zásazích, kde je třeba více vody. Do tatry se totiž vejde až 6 m3 vody.

Cisternová automobilová stříkačka CAS 32 – T148 6×6 je zásahový požární automobil určený pro přepravu požárního družstva 1+2, hasebních prostředků a hasiv k hašení požárů vysoce hořlavých látek vodou nebo pěnou. CAS lze využít v řadové požární službě hasičských záchranných sborů, na letištích, v továrnách, chemických továrnách, rafinériích, dolech, ve skladech hořlavých látek, a v místech s vysokým rizikem požárního nebezpečí, při zdolávání lesních požárů a při mimořádných událostech.
CAS charakterizuje třínápravový podvozek, požární odstředivé čerpadlo, nádrž na vodu o objemu 6000 l, nádrž na pěnidlo o objemu 600 l, dvě střešní lafetové proudnice.

Je možné ji použít na okamžitý zásah pěnou nebo vodou z vlastní nádrže při jízdě i stání vozidla, anebo na dodávku vody z vodního zdroje. Po připojení kropicí lišty je možné ji použít jako asanační anebo kropicí vozidlo. Cisternová automobilová stříkačka je určena přepravě 1+2 členů posádky. Vzhledem k velkému objemu nádrží s hasícími médii, výkonnému čerpacímu zařízení a jízdním vlastnostem, je vozidlo používáno zejména pro doplňování zásahových vozidel v těžko dostupném terénu v místech s nedostatkem vody.

Cisternová automobilová stříkačka TATRA T-148 CAS 32, kterou jsme v roce 2017 předali kolegům hasičům ze Zakarpatské hasičské služby na Ukrajině stále jezdí a pomáhá lidem na Zakarpatí. Vozidlo je využíváno především v hornaté a lesnaté části Zakarpatí.

Technická data

Rozměry vozidla

Délka8 770 mm
Šířka2 500 mm
Výška v zatíženém stavu2 750 mm
Světlá v zatíženém stavu290 mm

Hmotnosti vozidla

Provozní11 210 kg
Celková18 530 kg

PODVOZEK

TypTATRA T148-PP5
Typ motorunaftový, chlazený vzduchem
Výkon motoru148 kW/2 000 min-1
Pohon6×6
Objem palivové nádrže230 l
Maximální rychlost vozidla72 km/h

KABINA

Typcelokovová
Počet míst k sezení1 + 2

NÁDRŽE

Nádrž na vodu6 000 l
Nádrž na pěnidlo600 l

ČERPACÍ ZAŘÍZENÍ

Jmenovitý průtok vody3 200 l/min
Jmenovitý pracovní tlak0,8 MPa
Maximální tlak čerpadla1,8 MPa
Jmenovitá sací výška1,5 m
Maximální sací výška7,5 m

LAFETOVÁ PROUDNICE

Pohyb v horizontální rovině360°
Sklon pod vodorovnou rovinu30°
Zdvih nad vodorovnou rovinu90°